Sinä, nuori sukulaiseni

et saanut eläessäsi kuuluville ääntäsi

nyt kerron ainakin osittain tarinaasi

minun kauttani tulet esiin omana itsenäsi

rakkautta etsivänä ihmisenä.

 

Sinusta muistan; välitit eläimistä, luonnosta

liikuntaan purit pahaa oloasi

olit yksinäinen

sinua lohdutti lampaat tai metsän puut

olit koulukiusattu

kukaan ei sinua riittävästi auttanut.

Kaikkea en minäkään tiennyt

sitäkään

että poliisilla on oikeus viedä pakkohoitoon -

koulukiusatun

ja sen takia koulusta kieltäytyjän.

Se ei ollut sitä etten olisi välittänyt,

se oli silloin sitä

että kaikkea en tiennyt enkä sitäkään miten suhtautua

mikä on minun oikeus tai velvollisuus puuttua.

 

Sinussa oli monta puolta:

hyvä muisti, urheilusta tiesit paljon

rakkaus musiikkiin, Beatles oli suosikki ylitse muiden

pyöräilit, tennistä pelasit, metsissä samoilit.  

Lapsena kiusasit muita

tiedän nyt

siihen oli syynsä.

 

Minua ja perhettäni arvostit

en osannut aina ajatella samoin

parhaani kuitenkin yritin

mutta toiset minua syyllisti

minun olisi pitänyt tietää

että itsemurhaa haudoit ja sitten myös toteutit.

 

Minä sain levykokoelmasi

jonka pienestä eläkkeestäsi hankit

musiikkia paljon kuuntelit ja siitä nautit

Beatlesin sävelmien tahdissa

kaunis sielusi erkani tästä maallisesta ajasta.

 

Lapsuuden valokuvassa pyörällä ajat

sinulla on iloinen ilme kasvoillasi

sellaisena sinut nyt muistan, 

hyväksyn tapahtuneen tragedian

vaikka tiedän

riittävä ei ollut apuni eläessäsi

enkä olisi voinut itsemurhaa estää.

 

Tarinassa on kaikesta huolimatta mukana toivo  

elämän tarkoituksen löytyminen

jospa vaikka jollekin on näistä sanoista apua, 

mukana on myös toive

rakkaudesta jokaista kohtaan  

jokainen ihminen vaikuttaa meihin tavalla

jota ei heti ymmärrä

mutta on luomassa yhdessä kanssamme henkisen kasvun polkua.

Tämä nuori ihminen jätti minuun jälkensä

rakkautta voin hänelle kuolemankin jälkeen osoittaa

antaa hänen puhua näiden sanojen kautta.

 

IMG_6404.jpg