Olen terve, hyväkuntoinen työikäinen. Tein hautajaistestamentin. Kuolema ei tule tällä yhtään lähemmäksi eikä myöskään mene kauemmaksi. En tiedä päivieni määrää, mutta tämä helpottaa rakkaitani toimimaan kuten minä haluan eli tekemään näköiseni hautajaiset omien toiveitteni mukaiset.

Toivon, että jokainen, jolla on minulle jotain sanottavaa, sanoo sen minulle eläessäni, kun en tiedä, kuulenko niitä sanoja enää kuolemani jälkeen. Vaikka eihän sekään ole tärkeää, missä ja milloin kohdataan, jokainenhan elää elämäänsä parhaalla mahdollisella ja itselleen sopivalla tavalla.

Tämä on esimerkki hautajaistestamentista. Haluan rohkaista kaikkia nuoria ja vanhoja, kaikenikäisiä, tekemään jonkinlaisen testamentin itselleen.

Omani tarkentuu tai muuttuu tilanteiden mukaan. Kun esimerkiksi asetun paikoilleni, kun tämä muutamien vuosien "liikekannalla" olo päättyy. Mutta ehkä juuri senkin takia ........

Tämä on minun tahtoni.

Hautajaistestamenttini

 

Minä tahdon, että

hautajaisissani on läsnä vain oman perheeni jäsenet eli

aviopuolisoni ja lapseni perheineen

Arkkuun laittamisen jälkeen viettäkää muistohetki,

käykää syömässä maukas ateria jossain sopivassa paikassa.

Liitteenä runo, jonka voitte lukea muistohetkessä.

Mutta ei haittaa, vaikkei sitä luetakaan,

jokainen voi lukea sen hiljaisuudessa

omalla ajallaan.

 

Minä tahdon, että

arkkuni on yksinkertainen puuarkku.

Arkkuun päälleni voi laittaa jonkun mekkoni tai yöpaitani,

jalkaani omat villasukat ja päälleni lakana.

Arkkuun voitte laittaa valkoisen tai punaisen ruusun jokainen.

Kirkollista siunausta en tarvitse.

 

Minä tahdon, että

saan tuhkauksen pian kuolemani jälkeen puuarkussa.

Tuhkani voi sirotella sen hetkisen kotikuntani hautausmaalle

tai jos maata omistan, niin sinne.

Mitään muistomerkkiä en halua.

 

Minä tahdon, että

kun joku haluaa minua muistella,

niin ostaa kukkia omalle pöydälleen ja mietiskelee hetken.

Itkut itkekää mutta ilolla myös minua muistakaa,

sellaista ajatusta rakastan.

Kaikkia teitä rakastan.

 

David M Romano:

Kun huominen koittaa ilman minua

älä pelkää, en ole kaukana

sillä aina kun ajattelet minua

olen tässä, sydämesi syvyydessä.

......